Kinetoterapie pentru gravide

Valoarea miscarii pentru organismal uman, necesitatea practicarii acesteia in mod sistematic si consecvent, atat de catre barbat cat si de catre femei sunt aspecte unanim recunoscute, pe plan general.

Rolul biologic essential al femeii este maternitatea, care conditioneaza intreaga structura a corpului sau. Fiind construita altfel decat barbatul, femeia are nevoie de un regim propriu de practicare a exercitiului fizic.

Perseverenta in practicarea sistematica a programului de gimnastica contribuie la formarea si pregatirea organismului pentru “incercarea cea mare”: nasterea.

Bineinteles ca ingrijirea sanatatii mamei si copilului, daca este lasata la voia intamplarii, tratata empiric sau cu indiferenta va influenta negative sanatatea acestora, de cele mai multe ori ireversibil.

Orice femeie tanara si moderna are obligatia sa-si cunoasca propriul corp, problem anatomo-fiziologice specifice, date care o vor ajuta in timpul graviditatii. Cunoscand toate aspectele legate de conceptie, gestatie, nidatie si dezvoltarea fatului intrauterine, femeia nu va mai privy fenomenul nasterii ca pe un act care-I va periclita viata.

Astfel am considerat importanta aplicarea principiilor metodei Pilates pentru pregatirea fizica a femeii gravide, deoarece calitatile fizice foarte cultivate ale unui organism sanatos se transmit in general si fatului ce se va naste.

Joseph Pilates si-a denumit noul sistem „contrologia muschilor” si prin el a tintit sa atinga coordonarea completa a corpului, a mintii si a spiritului, lucrand cu muschii corpului, nu asupra sau impotriva lor.

Metoda Pilates s-a schimbat substantial de-a lungul timpului, principiile de baza ramanand aceleasi.

Un rol important in cadrul metodei Pilates il au pozitionarea si miscarea fiecarei parti a corpului care lucreaza ca un tot unitar. Este o metoda profund relaxanta, cu miscari lente si ritmice, eliberatoare de stres. Relaxarea psihica, la randul ei, ajuta la atingerea relaxarii fizice, muschii devenind mai putin incordati.

Pe termen lung, efectul metodei Pilates asupra corpului este acela de a da muschilor o forma placuta si nu de a le mari volumul.

Pe termen scurt, pe perioada sarcinii, prioritatile exercitiilor sunt diferite: protejarea spatelui, tonifierea musculaturii planseului pelvin, mentinerea, in general, a muschilor in forma si invatarea relaxarii, atat fizice, cat si psihice. Prin urmare programul de kinetoterapie trebuie sa actioneze direct asupra musculaturii abdominale, lombare, fesiere, perineale si prin intermediul lor asupra staticii bazinului si coloanei vertebrale dorso-lombo-sacrate, acestea fiind in principal antrenate in sarcina.

Atributele pe care si le doreste orice femeie sunt gratia, supletea, armonia in miscari, completate de linia plastica a corpului, conditionand ca acestea sa fie dublate la randul lor de o rezistenta fizica si stare de sanatate bune.

Utilitatea exercitiilor fizice pentru mame reprezinta un mare beneficiu spre a face fata necesitatilor sarcinii, nasterii si refacerii mai rapide la starea anterioara.

Exercitiile fizice recomandate in aceasta perioada pre si post natala pot contribui mult la evitarea unor probleme cardovasculare (hipertensiune, varice), a osteoporozei, a insuficientei respiratorii datorate expansiunii pulmonare aparuta o data cu dezvoltarea sarcinii, a constipatiei, anxietatii sau depresiei. Pentru multe gravide usureaza disconforturile reprezentate de durerile lombare datorate modificarilor posturale ce intervin o data cu schimbarea centrului de greutate, deposturari care pot vicia derularea miscarilor, ajungandu-se la incarcari neadecvate la nicelul structurilor articulare, la o scadere a randamentului lor si deci la aparitia precoce a oboselii.

Dezechilibrele musculaturii striate si la nivelul abdomenului si a zonei lombare atrag de obicei aparitia hiperlordozei lombare si, prin compensare, a cifozei dorsale.

O data cu cresterea in greutate a gravidei apare tendinta de aplatizare a boltii plantare.

Modificarile fiziologice de sarcina impun totusi limitari ale efortului fizic. Capacitatea maxima respiratorie scade in sarcina, iar oxigenul disponibil pentru efortul fizic este scazut. Necesarul de oxigen al gravidei este crescut chiar in repaus. Senzatia de oboseala este mai precoce si dispneea apare mai usor. Greutatea aditionala si laxitatea articulara din sarcina predispun la accidente. De aceea e indicat ca programul de exercitii sa va fie coordonat de un specialist.

O pacienta sedentara nu trebuie determinata sa inceapa un program agresiv de gimnastica in timpul sarcinii, dar trebuie incurajate exercitiile usoare care cresc flexibilitatea musculara si tonusul.

Gravidele care nu au timp sau nu doresc sa participe la un program regulat de exercitii pot obtine multe beneficii printr-un stil de viata activ. Aceasta inseamna 30 de minute de activitate zilnica moderata: plimbare, ciclism, gradinarit sau activitate casnica.

Beneficiile metodei Pilates:

  • are loc o creștere a mobilității si flexibilității corpului
  • se obține o poziție corecta a coloanei vertebrale. Pentru început se pune accent pe tonifierea mușchilor abdominali, sa ajute susținerea coloanei vertebrale.
  • Exercițiile au proprietăți energizante si nu obositoare.
  • efortul se creste treptat, începând cu tonifierea grupelor mici si apoi se trece la mișcări ample ce antrenează grupe mari, mișcări ample.
  • Este o metoda care se adaptează ușor, cu ajutorul antrenorului personal.
  • Accentul este pus pe execuția corecta si nu pe numărul de repetări, care nu depășește 10 execuții.
  • Creste mobilitatea articulara o data cu densitatea osoasa.
  • Creste capacitatea pulmonara cu beneficii cardiovasculare evidente.
  • Creste echilibru interior si starea de mulțumire personala
  • Nu necesita echipament special. Haine comode, tricou si pantaloni, fără încălțăminte. Saltelele sunt moi, diferite de cele de aerobic.
  • Pot si practicate si acasă, pe o saltea, se executa mișcări pentru abdomen, fese, coapse, brațe, spate si piept.

Principiile metodei Pilates

Concentrarea

Respirația

„Cordonul de forța”

Mișcările in valuri

Relaxarea

Atmosfera din timpul exercițiilor este una de prietenie și încredere, intre graviduta si terapeut, fiind încurajate să-și găsească pozițiile cele mai comode, fiindu-le prezentate mai multe variante.



Leave a Reply